Pytanie
- Pytanie:
Księgowość otrzymała faktury zakupowe wcześniej zagubione przez przedsiębiorcę. Co z nimi zrobić?
Odpowiedź: Mgr Maria Kula: trener - specjalista rachunkowości, doświadczona księgowa z licencją MF
Przedsiębiorcy znajdują wcześniej zagubione faktury zakupowe. Oczywiście mają prawo, aby je zaksięgować mimo upływu czasu, ale zgodnie z brzmieniem przepisów, VAT możliwy jest do rozliczenia w okresie powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy (jednak nie wcześniej niż w dniu otrzymania faktury) lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.
Jeżeli ustawowy okres na odliczenie VAT minął, podatnik może odliczyć VAT z faktur, o których zapomniał, ale w tym celu musi wrócić do pierwotnego okresu, w którym otrzymał fakturę.
Po zaksięgowaniu zaległych faktur na bieżąco, nastąpią zmiany w rozliczeniu podatku VAT, ponieważ wzrośnie kwota podatku naliczonego z faktur kosztowych, co spowoduje zmniejszenie faktycznej kwoty podatku do zapłaty. Konieczna jest korekta deklaracji VAT. Jeżeli przedsiębiorca zapłacił już kwotę podatku - powstanie nadpłata w VAT.
- Pytanie:
Co dalej z nadpłatą podatku VAT
Na to pytanie i kilka innych - znajdziecie Państwo odpowiedź w części www. zarezerwowanej dla Członków SKwP (po zalogowaniu się). Dane do logowania macie Państwo w Karcie Członkowskiej SKwP.
Gdyby były problemy lub zagubiona karta - prosimy o kontakt z Działem Członkowskim e-mail: terenowy@krakow.skwp.pl
Zachęcamy do lektury